Qstock 2024 -festivaalin mobiilisovellukset

Julkaistu:

Asiakas:

Sain tehtäväkseni vuoden 2024 Qstock-festivaalin mobiilisovellukset iOS ja Android -käyttöjärjestelmille. Toteutin sovellukset progressiivisina websovelluksina, jotka julkaistiin käyttöjärjestelmien virallisissa sovelluskaupoissa. Asiakas oli erittäin tyytyväinen sovellusten kustannustehokkuuteen ja sisältöjen helppoon muokattavuuteen.

Asiakkaan lähtötilanne

Qstock kaipasi uutta kumppania mobiilisovellusten toteuttamiseen, joten jätin tarjouksen uuden verkkosivuston muuttamisesta Progressiiviseksi Web-sovellukseksi. Mobiilisovellukselta toivottiin helppoa muokattavuutta sekä mainospaikkoja yhteistyökumppaneiden mainoksille, joten ehdottomani ketterä toteutusteknologia ja suhteellisen edullinen kokonaiskustannus sai asiakkaan tarttumaan tarjoukseeni.

Mitä tuli tehtyä?

Aluksi toteutin tekniset demot progressiivisten websovellusten (PWA) ominaisuuksista ja eduista asiakkaan kokeiltavaksi. Kun PWA-sovellusten ominaisuudet sekä myös toiminnalliset rajoitukset tulivat asiakkaalle tutuiksi ja ne koettiin riittäviksi, eriytin WordPress-pohjaisesta pääsivustosta erillisen kehitysversion mobiilisovellukselle.

Kehitysympäristössä toteutin sisältö- ja toiminnallisuusmuutoksia Mintin toteuttaman valmiin pääsivuston koodipohjaan. Pääasiassa sisältöjä karsittiin sovellukseen pääsivustosta merkittävästi vähemmäksi. Uutena ominaisuutena loin sivustolle oman mainostyökalun, johon asiakas pystyy lataamaan yhteistyökumppaneidensa mainoksia ja mainokset näkyvät sovelluksessa asiakkaan toivomissa lokaatioissa.

Sisältömuutosten jälkeen asensin lisäosan, joka muutti tavallisen WordPress-sivuston progressiiviseksi websovellukseksi (PWA) lisäämällä puuttuvat tekniset ominaisuudet. Progressiivinen websovellus eroaa verkkosivustosta mm. toimimalla myös ilman verkkoyhteyttä ja hyödyntämällä laitteen natiiveja rajapintoja mm. push-ilmoitusten toimittamiseen.

Viimeisenä toiminnallisuutena toteutin sisältöjen automaattisen synkronoinnin pääsivuston ja mobiilisovelluksen välille, jotta esimerkiksi halutut artikkelit voitiin julkaista yhtäaikaa pääsivustolla ja sovelluksissa automaattisesti pelkästään asiakkaalle tutun pääsivuston kautta.

Kun sivusto toimi progressiivisena websovelluksena, oli se helppoa kääntää osin automatisoidusti natiiveiksi iOS- ja android-sovelluksiksi. Käännetyt natiivisovellukset julkaisin asiakkaan puolesta käyttöjärjestelmien virallisissa sovelluskaupoissa heidän kehittäjätileillään.

Yhteistyön lopputulos

Lopputuloksena syntyi festivaalin mobiilisovellukset erittäin kustannustehokkaasti. Omien työtuntieni lisäksi ainoat kulut asiakkaalle olivat eri alustojen sovelluskauppojen kehittäjälisenssimaksut. Kehittäjälisenssit maksavat Google Play -kauppaan 25 dollaria liittymismaksuna ja Apple App Store -kauppaan 100 dollaria joka vuosi.

Sovellus oli asiakkaan mielestä visuaalisesti ja toiminnallisesti parasta laatua aikaisempiin vuosiin verrattuna. Myös sisältöjen muokkaus oli monipuolisempaa sekä helpompaa asiakkaalle, sillä sisältöjä muokattiin samanlaisesta tutusta WordPress-editorista kuin verkkosivujenkin sisältöjä.

Muutokset sovelluksen sisällöissä päivittyivät myös käyttäjille huomattavasti nopeampaa progressiivisessa websovelluksessa kuin perinteisemmissä sovelluksissa. Perinteisissä sovelluksissa muutokset tulevat päivityksinä sovelluskauppoihin, josta ne näkyivät käyttäjillä vasta kun käyttäjät päivittivät sovellusta. Nyt muutokset näkyivät heti seuraavalla sovelluksen avauskerralla tai sovelluksessa sivua vaihdettaessa. Progressiivinen websovellus kun yrittää aina ladata ensin tuoreinta sisältöä netistä, ja mikäli nettiyhteyttä ei ole käytettävissä tai se on esimerkiksi festivaaliolosuhteissa tavallista hitaampi, niin sovellus näyttää laitteen välimuistiin edellisellä avauskerralla tallennetut sovelluksen sisällöt.

Näin asiakas pystyi itsenäisesti julkaisemaan lähes kaikki sisältömuutokset eivätkä ne vaadi käyttäjiltä sovelluksen päivittämistä sovelluskaupan kautta. Ainoastaan sovellukseen liittyvät muutokset, kuten sovellusikonin tai sovelluksen kuvauksen muuttaminen vaatii sovelluksen päivittämisen sovelluskaupassa ja kehittäjän apua päivitetyn sovelluspaketin uudelleenpakkaamiseksi.

Vaikka kaikki suunnitellut alunperin suunnitellut ominaisuudet eivät toiminetkaan natiivisovelluksissa oikein, asiakas piti sovellusta onnistuneena. Myös sovelluksen kokonaislatausmäärät pysyivät aiempien vuosien tasolla.

Tänä vuonna sovellus oli kovin sujuva ja tyylikäs. Visuaalisesti ja toiminnallisesti parasta laatuaan, mitä meillä on aikaisempina vuosina ollut.

Binta Jabbi, Markkinointi- ja viestintäkoordinaattori, Qstock Oy

Mitä vastaavan palvelun ostaminen kustantaisi?

Sovelluskauppojen kehittäjälisenssit maksavat suurimpien mobiilikäyttöjärjestelmien osalta Google Play -kauppaan 25 dollaria liittymismaksuna ja Apple App Store -kauppaan 100 dollaria joka vuosi.

Valmiin verkkosivun kääntäminen PWA-sovellukseksi vie kaksi työtuntia. Julkaisuprosessin hoitaminen vie kaksi tuntia Google Play -kauppaan ja neljä työtuntia Apple App Storeen.

Mainostyökalun rakentaminen mainoskaruselli-sisältöelementillä ja yhdellä kiinteällä mainospaikalla WP-sivustolle vie noin neljä työtuntia.

Vastaavan palvelun toteuttamiseksi kehittäjälisenssien lisäksi tuntitöitä tarvitaan yhteensä 12 tunnin edestä. Tämä arvio ei ole missään tekemisissä asiakkaan saaman tarjouksen tai maksaman hinnan kanssa, vaan perustuu projektin jälkeiseen arvioon todellisuudessa vastaavan projektin uudelleen tekemiseen tarvittavista työtunneista.

Tässä tapauksessa työtä erityisesti vauhditti lähtötilanteena oli täysin valmis responsiivinen WordPress-pohjainen verkkosivusto, joka oli toteutettu teknisesti erinomaisella laadulla ja parhaita käytöntöjä noudattaen.

Ota yhteyttä jos voin auttaa toteuttamaan ketteriä PWA-sovelluksia tai olisit kiinnostunut selvittämään PWA-sovellusten sopivuutta omaan käyttöönne.

Vastaanota ilmoituksia Kyllä Ei kiitos