Google Tag Managerin käyttöönotto

Google Tag Manager on suosittelemani tapa implementoida sivustojen käyttäjäanalytiikka WordPress-sivustolle. Sitä kautta voidaan yhdellä skriptillä upottaa useiden eri palveluntarjoajien käyttäjäanalytiikoita, chat-botteja yms. toiminnallisuuksia.

Google Tag Manager tarjoaa myös erinomaisen versiohistorian tehtyihin muutoksiin ja hyvän käyttäjähallinnan, jolloin esimerkiksi mainostoimistoille tai muille kumppaneille voidaan antaa rajattu pääsy sivuston analytiikkaan ilman turhaa pääsyä varsinaisen sivuston hallintapaneeliin.

Google-tilin luominen

Asiakkaan kannattaa luoda itse oma tili Google Tag Manageriin ja hallita pääsyoikeuksia sinne itse. Näin käyttäjäanalytiikka pysyy turvassa esimerkiksi mainostoimistokumppania vaihdettaessa, eikä analytiikka jää toimittajaloukkuun kenenkään kumppanin taakse.

Luo Google-tili Google Tag Manageriin alla olevasta painikkeesta

Tilin luominen

Tilin luonnin jälkeen tulee luoda yksittäinen tili yläkulman Luo tili -painikkeesta.

Yksittäinen tili on käytännössä ryhmä Säiliöitä, jolloin käyttäjähallinta on helpompa saman yrityksen useamman eri säiliön kanssa. Jokaiselle sivustolle kannattaakin luoda oma säiliönsä.

Tilin nimeksi kannattaa laittaa yrityksen nimi. Säiliön nimeksi kannattaa antaa sivuston domain ja kohdekäyttöympäristöksi Verkko.

Tilin luomisen jälkeen tilille on syntynyt ensimmäinen säiliö automaattisesti. Säiliön tunnus kannattaa ottaa talteen seuraavaa vaihetta varten.

Aktivoiminen sivustolla

Google Tag Manager sisältää hyvin todennäköisesti käyttäjäanalytiikkapikseleitä, joiden käyttö vaatii Euroopan Unionin kansalaisilta yksiselitteisen ja selkeän suostumuksen. Vastaavia vaatimuksia on käytössä myös Yhdysvalloissa joissakin osavaltioissa.

Suostumusten hallintaan kannattaa käyttää nämä lainsäädännölliset vaatimuksen täyttävää suostumuksenhallinta-alustaa (Consent Management Platform). Tähän suosittelen vahvasti helppokäyttöistä Cookiebottia.

Cookiebotin kautta on erittäin helppoa implementoida Google Tag Manager sivustolle siten, että suostumuksen vaativat toiminnallisuudet aktivoituvat ainoastaan suostumuksen antaneille.

Lue myös: Ohjeet Cookiebotin käyttöönottoon

Google Tag Managerin aktivoimiseen Cookiebotin kautta riittää tieto halutun säiliön tunnuksesta. Tunnus on yleensä muotoa GTM-XXXXXXX.

Toimita säiliön tunnus Oskarille, jos et jaa käyttäjäoikeuksia Google Tag Manageriin.

Käyttäjäoikeuksien jakaminen

Autan myös mielelläni Google Tag Managerin konfiguroimisessa esimerkiksi Google Analyticsin lisäämiseksi sivustolle Google Tag Managerin kautta. Tätä varten tarvitsen kuitenkin käyttäjäoikeuden Google Tag Manageriinne.

Googlelta löytyy kattavat englanninkieliset ohjeet käyttäjien hallintaan. Tässä vielä kootusti tärkeimmät suomeksi omilla tiedoillani.

  1. Siirry Google Tag Managerin etusivulle Tilit -välilehdelle
  2. Klikkaa halutun säiliön nimeä
  3. Klikkaa yläpalkin valikosta Järjestelmänvalvoja
  4. Klikkaa vasemman linkkilistan kohdetta Käyttäjähallinta
  5. Klikkaa oikeasta yläkulmasta sinistä plus-merkkiä ja valitse Uusi käyttäjä
  6. Syötä sähköpostiosoitteeksi [email protected]
  7. Tililuvaksi riittää yleensä Käyttäjä
  8. Säiliön käyttöoikeuksista tulee lisätä kaikkiin neljään ‘Suora’
    • Julkaisu
    • Hyväksyntä
    • Muokkaus
    • Luku
  9. Lopuksi muista klikata oikeasta yläkulmasta Kutsu

Ohjetta muokattu viimeksi

Anna nimetöntä palautetta tästä ohjeesta

Vastaanota ilmoituksia Kyllä Ei kiitos