Vuosi 2024 oli täynnä kasvua – niin liikevaihdollisesti kuin myös yrittäjänäkin

Julkaistu:

Kategoriat:

Kuuntele tämä artikkeli Spotifyssä

Vuosi 2024 oli toinen kokonainen vuoteni täysipäiväisenä yrittäjänä ja toi mukaan kasvua paitsi liikevaihdollisesti, niin myös ennen kaikkea yrittäjänä. Ensimmäisen vuoden jatkuva huoli selviytymisestä ja lamaannuttava pelko täydellisestä epäonnistumisesta ovat kadonneet. Tilalle on tullut paitsi vahva taistelutahto, myös itsevarmuus omaan osaamiseen ja valtava kiitollisuus asiakkailleni, joiden tuella pystyn elämään todeksi unelmaani yrittäjänä kahden hyvin erilaisen liiketoiminta-alueen ainutlaatuisessa välimaastossa.

Edelliseen vuoteen 2023 verrattuna liikevaihto kasvoi n. 19% ja liiketoiminnan tulos n. 10%

Yritykseni järjestyksessään kolmas tilikausi 1.1.-31.12.2024 ja täysistä toimintavuosista toinen laatuaan päättyi n. 47 000 € liikevaihtoon ja n. 39 000 € tulokseen. Edelliseen vuoteen 2023 verrattuna liikevaihto kasvoi n. 19% ja liiketoiminnan tulos n. 10%. Vaikka päättyneen vuoden 2024 vaatimattoman tulostavoitteeni ylitin rimaa hipomatta, tärkeämpänä pidän kehitys-suuntaa, joka on selvästi ylöspäin. Kasvu syntyi myös terveellä pohjalla orgaanisesti uusia asiakkuuksia saamalla ja vanhojen asiakkuuksien kokoa kasvattamalla.

Rekisteröin vihdoin yritykseni kaupparekisteriin nimellä Tmi Oskari Järvelin, joka on toimintani kokoluokassa ja toimialoillani vapaavalintaista. Liityin myös Luotettava Kumppani -palveluun, josta kuka tahansa voi varmistaa yritystoimintani olevan vastuullisella pohjalla ja kirkkaankin päivänvalon kestävää – nyt ja tulevaisuudessa.

Kahden toimialan nuorallatanssi

Tavallaan koko yrittäjyyteni takana on pian 18 vuotta jatkunut nuorallatanssini kahden täysin erilaisen toimialan välillä, sillä verkkosivustot ja tapahtumatekniikka ovat olleet osa arkeani jo vuodesta 2008 lähtien. Olen kaupallistanut nuoruuden harrastukseni täydellisesti, ja nyt saan luoda elantoni kummaltakin alalta vapaasti parhaaksi kokemallani balanssilla.

Kahden toimialan yhdistelmä on pelastanut toimeentuloni jo useamman kerran. Koronavuosina tapahtumien loputtua täysin verkkosivut pitivät työllistettynä ja nyt markkinointialan ollessa kurimuksessa ovat tapahtumat tuoneet jokapäiväisen leivän pöytään. Näidenkin kokemusten pohjalta haluan pitää entistäkin tiukemmin jalat kummallakin toimialalla, ja yrittäjyys on käytännössä ainoa vaihtoehto toimia kestävästi kahdella näin erilaisella alalla.

Kahden toimialan nuorallatanssi on vaatinut resurssoinnin opettelua, ja tulee vaatimaan sitä varmasti aina. Erityisesti kun tapahtumat ovat hyvin vahvasti sesonkiluonteinen toimiala, ja molemmilla aloilla myyntiartikkeli on työtunti. Vastoin kaikkia odotuksia ja lupauksia, olen joutunut huomaamaan että myös yrittäjällä on vain samat 24 tuntia vuorokaudessa kuin muillakin.

Kahden toimialan hybridimallin olen kuitenkin kokenut omakseni. Kummallakin toimialalla haluan aktiivisesti kehittää osaamistani ja palveluitani sekä palvella asiakkaitani parhaan osaamiseni mukaan.

Monipuoliset verkkosivupalvelut

Vuonna 2024 sain useita uusia verkkosivuasiakkaita ja erityisesti WP-sivuston huolenpitopalvelu on myynyt hyvin. Niinkin hyvin, että päätin asettaa katon huolenpitoasiakkaiden määrälle, jotta pystyn kaikkia palvelemaan riittävällä laadulla myös kiireisinä sesonkikuukausina.

Vuoden aikana huolenpitojärjestelmässäni oli yhteensä 12 WordPress-sivustoa 9 asiakkaalta. Noille sivustoille asensin 885 päivitystä WordPress-järjestelmiin tai sen lisäosiin ja teemoihin. Näiden päivitysten yhteydessä otin 375 manuaalista varmuuskopiota sivustoista niistä joko päivittäin tai tunnittain automaattisesti otettavien varmuuskopioiden lisäksi.

Vuoden aikana asensin yhteensä 9 asiakkaani 12 WordPress-sivustolle 885 päivitystä ja otin niiden yhteydessä 375 manuaalista varmuuskopiota.

Vuoteen 2024 mahtui myös jännittäviä uusia aluevaltauksia, kun julkaisin mobiilisovelluksen Qstockille. Onnistunut projekti poiki jatkoa myös tulevalle vuodelle, ja pääsemme jatkamaan yhteistyötä tulevan kesän festarin osalta. Laadukas referenssi on poikinut lisää tarjouspyyntöjä mobiilisovelluksista.

Toki mielenkiintoisten huolenpitoasiakkuuksien ja mobiilisovellusten lisäksi toiminnan ytimessä on vahva osaamiseni WordPress-kehityksessä, jota useat asiakkaani ostavat tuntityötä aina tarpeen tullen. Vuoteen mahtuikin hyvin monenlaista tekemistä bugien korjaamisesta uusiin sisältöelementteihin ja lisäosista edistyneihin rajapintaintegraatioihin.

Tapahtumatekniikan asiantuntija

Vuoden 2024 aikana olen pyrkinyt siirtämään tekemiseni painopistettä tapahtumateknikosta asiantuntijaksi. Suoritin sertifioinnit Dante-verkkojen rakentamisesta ja ylläpidosta mukaanlukien haastavan kolmostason sertifikaatin laajoista enterprise-tason Dante-verkoista, jotka voivat toimia useissa eri rakennuksissa tai jopa toimijan eri toimipisteissä. Isoja keikkoja varten vuoden aikana taskuun jäi myös Työturvallisuuskortti ja Valttikortti.

Valaistuksen parissa rakensin itselleni ergonimisen valo-ohjainjärjestelmän, jolla kiersin kesän aktiivisesti tekemässä festareita. Kiinnitin erityisesti huomiota hyvän työasennon mahdollistaviin pöytään ja satulatuoliin.

Vuoden aikana tein yhteensä 104 keikkaa eli keskimäärin kaksi tapahtumaa viikossa. Yhden tapahtuman keskimääräinen pituus oli lähellä kahta päivää, sillä kesän festarit ovat pääasiassa 3 tai 4 päiväisiä kun ottaa huomioon sekä suunnittelun, rakennuksen kuin purunkin. Kaikista vuoden tapahtumista en ollut valitettavasti tallentanut käytettyä työaikaa, sillä osassa tapahtumista laskutusperusteena oli urakka- tai päivälaskutus. Tulevana vuonna haluan kerätä tarkemman tiedon käytetystä työajasta kaikkien tapahtumien osalta.

Podcastien kysyntä räjähti

Vuonna 2024 podcast-palveluiden kysyntä räjähti ja kasvoi suhteessa kaikista eniten. Podcasteja varten rekisteröin ensimmäisen aputoiminimeni Oulun Podcast-studio selkeyttääkseni markkinointiani ja pitääkseni päätoiminimeni selkeästi ”vain” kahden toimialan toimintana. Joulukuun ajan olen rakentanut ensimmäistä studiotilaa Kiila Business Parkkiin, joka avautuu asiakkaitteni käyttöön heti loppiaisen jälkeen.

Olen rakentanut Oulun Podcast-studiolle oman ilmeen, verkkosivut ja markkinointimateriaalit. Valitsin yrityksen kärkiviesteiksi sloganit ”tarinasi arvoinen” ja ”podcastit kuuluvat kaikille”, jotka kiteyttävät toiminnan tarkoituksen kattavasti.

Oulun Podcast-studion tarkoituksena on tavoittaa kattavasti alueen podcastien tekijät, yritykset ja toimijat rakentaen yhteistyömahdollisuuksia ja tarjojen ammattimaiset puitteet toimia kaikille podcasteista kiinnostuneille.

Kolme tärkeintä kehityskohdetta

Tulevana vuonna haluan keskittyä erityisesti ajanhallinnan, asiakasviestinnän sekä asiakasarvon systemaattiseen kehittämiseen.

Ajanhallinta on ollut pitkään henkilökohtainen haasteeni. Ajanhallinta alkaa siitä, että tietää mihin aikaansa oikeasti käyttää. Jatkossa haluankin kirjata systemaattisesti kaiken yritystoimintaan käyttämäni työajan ylös, ei vain niitä laskutusperusteena olevia asiakkaille tehtyjä työtunteja.

Asiakasviestintä on itselle varsin uusi asia, sillä pitkään kaikki asiakkaani ovat olleet luontaisesti hyvin tiiviissä yhteydenpidossa. Nyt toiminnan kasvaessa ja asiakkaiden määrän lisääntyessä tuntuu, että yhden miehen yrityksenä asiakasviestintää kannattaisi tietoisesti kehittää.

Asiakasarvon kehittäminen tulee näillä näkymillä ajankohtaiseksi vuoden päästä tilikaudelle 2026, joten kehittämisprosessit olisi hyvä vakiinnuttaa tänä vuonna. Tähän asti olen pystynyt huoletta myymään palveluitani lähes kaikille kiinnostuneille, mutta erityisesti vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä jouduin myymään eioota ja priorisoimaan palveltavia asiakkaita. Jatkossa kun työtunteja ei enää ole myytäväksi kysynnän vertaa, tulee myynnin painopiste siirtää myytävän tuotteen määrästä myytävän tuotteen arvoon asiakkailleni.

Erityisesti jos haluan jatkaa liiketoiminnan kasvattamista, tulee tilikaudella 2026 todennäköisesti keskittyä myytävien työtuntien arvon kasvattamiseen niiden määrän sijasta. Ja jotta työtuntien hinnan nostaminen olisi edes teoriassa mahdollista, haluan aivan jokaisen asiakkaani kokevan aidosti nykyisten hintojeni olevan erittäin edulliset heidän niistä saamansa arvoon verrattuna. Asiakasarvon nostamiseksi minun tuleekin saada ajanhallinnan haasteet eliminoitua täysin näkymättömäksi asiakkailleni sekä luotua suorastaan epätodellisen erinomaiset asiakasviestinnän käytännöt.

Vastaanota ilmoituksia Kyllä Ei kiitos